Από την Παλαιά στην Καινή Διαθήκη. Ο ορισμός της Διαθήκης.

article-image

Ο Θεός πάντοτε ήθελε να επικοινωνεί με τον άνθρωπο, δηλαδή να έχει προσωπική σχέση μαζί του. Επειδή αγαπά τον άνθρωπο, υποσχόταν  να τον ευλογεί και να είναι μαζί του. Έκαμε διαθήκη με τους Αβραάμ, Ισαάκ, Ιακώβ, και με όλο τον λαό Ισραήλ, τον οποίο ξεχώρισε από τους άλλους λαούς της γης.

Όταν ο Θεός κάνει μία διαθήκη με τον άνθρωπο, οι όροι τίθενται από τον Ίδιο και μόνο. Το μέρος του ανθρώπου είναι ν’ ανταποκριθεί στους όρους του. Θεού. Και πάντοτε ο Θεός όταν κάνει διαθήκη, απαιτεί να υπάρχει θυσία, και αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει χύσιμο αίματος.

Στην πρώτη διαθήκη, ο Θεός απλά υποσχόταν να ευλογεί τον Αβραάμ, και το σπέρμα του .(Γεν 12/1-3)  Ακόμη, ο Θεός είπε, ότι το σπέρμα του Αβραάμ έπρεπε να περιτμηθεί, ώστε να υπάρχει χύσιμο αίματος, και αυτό ήταν σημείο διαθήκης, ότι κάποιος ανήκει στον λαό του. (Γεν 17/11)

Στο βιβλίο της Γένεσης διαβάζουμε:  Ο Θεός ανανεώνει την συνθήκη του με τον Άβραμ.

 ΚΑΙ όταν ο Άβραμ ήταν 99 χρόνων, ο Κύριος φάνηκε στον Άβραμ, και του είπε: Εγώ, δες, η διαθήκη μου είναι σε σένα· και θα γίνεις πατέρας πλήθους εθνών· και δεν θα αποκαλείται πλέον το όνομά σου Άβραμ, αλλά το όνομά σου θα είναι Αβραάμ·….   (Γεν 17/1-11).

Κατόπιν, οι απόγονοι του Αβραάμ, Ισαάκ, και Ιακώβ, πολλαπλάσιάστηκαν και επειδή αμάρτησαν,  βρέθηκαν δούλοι στην Αίγυπτο. Τότε ο λαός καταστέναζε, και ο Θεός θυμήθηκε την διαθήκη του για να τους ελευθερώσει, αλλά αυτοί από την στεναχώρια τους δεν τον άκουσαν.

Στο βιβλίο της Εξόδου διαβάζουμε: Ο Θεός ενθαρρύνει τον Μωυσή, (για να βγάλει τον λαό Ισραήλ από την Αίγυπτο, όπου ήταν δούλοι).

 ΚΑΙ ύστερα από πολύ καιρό, πέθανε ο βασιλιάς τής Αιγύπτου· και καταστέναξαν οι γιοι Ισραήλ εξαιτίας της δουλείας, και αναβόησαν· και η βοή τους ανέβηκε στον Θεό εξαιτίας της δουλείας. Και ο Θεός εισάκουσε τους στεναγμούς τους· και ο Θεός θυμήθηκε τη διαθήκη του προς τον Αβραάμ,  Ισαάκ, και Ιακώβ· (Εξ 2/23,24).

Και ο Θεός μίλησε στον Μωυσή και του είπε… Εγώ είμαι ο Κύριος και φάνηκα στον Αβραάμ, στον Ισαάκ, και στον Ιακώβ, …και θυμήθηκα τη διαθήκη μου· γι’ αυτό, πες στους γιους Ισραήλ: Εγώ είμαι ο Κύριος· και θα σας βγάλω από κάτω από τα φορτία των Αιγυπτίων, και θα σας ελευθερώσω από τη δουλεία τους, και θα σας λυτρώσω με απλωμένον  βραχίονα, και με μεγάλες κρίσεις· και θα σας πάρω στον εαυτό μου για λαό μου, και θα είμαι Θεός σας· … Και ο Μωυσής μίλησε μ’ αυτόν τον τρόπο στους γιους Ισραήλ· αλλά, δεν εισάκουσαν στον Μωυσή, από τη στενοχώρια της ψυχής τους, και από τη σκληρή δουλεία. (Εξ 6/4-9).  

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΜΑΣ ΤΩΡΑ.

Εδώ βλέπουμε καθαρά την δύναμη της διαθήκης, και ότι ο Θεός είναι πιστός στις υποσχέσεις Του, και γι’ αυτό τον λόγο ήθελε να  ελευθερώσει τον λαό Ισραήλ  απο την δουλεία. Ήθελε όπως είχε υποσχεθεί, να τους οδηγήσει στην γη Χαναάν, σε μία γη ευρύχωρη, σε μία γη που ρέει μέλι και γάλα, (Εξ 3/8), όπου θα μπορούσαν να είναι πλέον ελεύθεροι και όχι δούλοι. Και ενώ ο Μωυσής τους μετέφερε τα λόγια του Θεού, όσο κι’ αν φαίνεται περίεργο, εκείνοι δεν εισάκουσαν.

Και εδώ καταλαβαίνουμε, ότι ο Θεός αγαπάει τον άνθρωπο, και θέλει να τον βοηθάει στις δυσκολίες, αλλά συχνά ο άνθρωπος δεν γνωρίζει τον χαρακτήρα του, και την διαθήκη που κάνει ο Θεός μαζί του.

Και βέβαια, όπως τότε που ο Θεός θέλησε να ελευθερώσει τον λαό Ισραήλ, από την δουλεία των Αιγυπτίων,  έτσι και τώρα,  δια του Υιού του, όταν κι’ εμείς ανταποκρινόμαστε, μας ελευθερώνει από την σκλαβιά της αμαρτίας, και μας οδηγεί, σε άφθονη ζωή. (Ιν 10/10β). Τότε κάθε αρσενικό που ανήκε στον λαό του Θεού, έπρεπε να περιτέμνεται, αλλά τώρα στην Καινή Διαθήκη, περιτομή είναι αυτή της καρδιάς, κατά το πνεύμα, (Ρωμ 2/29) κάτι το οποίο είχε υποσχεθεί αρχικά στον εκλεκτό του λαό.(Ιερ 31/31). Και όταν λέμε περιτομή καρδιάς, εννοούμε το έργο του Αγίου Πνεύματος στην καρδιά μας, όταν ο Ιησούς είναι σωτήρας και Κύριος στην ζωή κάποιου είτε είναι Ιουδαίος είτε Εθνικός.  Γι’ αυτό, στην προς Εβραίους επιστολή διαβάζουμε τα ίδια λόγια που είχε αναφέρει και ο προφήτης Ιερεμίας, και είναι τα εξής: ” Αυτή είναι η διαθήκη που θα κάνω σ’ αυτούς ύστερα από τις ημέρες εκείνες, λέει ο Κύριος: Θα δώσω τούς νόμους μου στις καρδιές τους, και θα τους γράψω επάνω στις διάνοιές τους», προσθέτει: «Και τις αμαρτίες τους και τις ανομίες τους δεν θα τις θυμάμαι πλέον”. (Εβρ 10/16,17)

Τώρα ο Θεός καλεί τον καθένα να συμφιλιωθεί μαζί Του δια του Ιησού. Δεν είναι προσωπολήπτης. Θέλει όλοι να σωθούν, και  να έρθουν στην επίγνωση της αλήθειας. Η αγάπη του καλεί όλους, και τον λαό Ισραήλ, και τους Εθνικούς. Διότι, διαμέσου του Ιησού, έχουμε και οι δύο την είσοδο προς τον Πατέρα μ’ ένα πνεύμα. (Εφ 2/18).

Επίσης, ο Κύριος μας Ιησούς, στο τελευταίο δείπνο με του μαθητές είπε:  Λάβετε, φάγετε, αυτό είναι το σώμα μου. Και παίρνοντας το ποτήρι, ευχαρίστησε, και τους έδωσε, και ήπιαν απ’ αυτό όλοι.

Και τους είπε: Αυτό είναι το αίμα μου, αυτό της καινούργιας διαθήκης, αυτό που χύνεται για χάρη πολλών... (Μκ 14/22-25).

Ακόμη στην προς Εφεσίους επιστολή διαβάζουμε τα λόγια του αποστόλου Παύλου που λεει: … εκείνο τον καιρό, ήσασταν χωρίς Χριστό, απαλλοτριωμένοι από την πολιτεία τού Ισραήλ, και ξένοι από τις διαθήκες τής υπόσχεσης, μη έχοντας ελπίδα, και ήσασταν στον κόσμο χωρίς Θεό· (Εφεσ. 2:12) τώρα, όμως, διαμέσου τού Ιησού Χριστού, εσείς που άλλοτε ήσασταν μακριά, γίνατε κοντά διαμέσου τού αίματος του Χριστού. (Εφεσ. 2:13) Ο Πατέρας Θεός που αγαπά τον κάθε άνθρωπο, μας χάρισε τα πάντα δια του Υιού του. Γι’ αυτό και η γραφή λέει ότι είμαστε κληρονόμοι Θεού, και συγκληρονόμοι Χριστού, (Ρωμ 8/17), και βέβαια κληρονόμοι της αιώνιας βασιλείας Του. (Μτ 25/34).

Βασική σημείωση: Οι διαθήκες του Θεού.

— Η Αβραμική Διαθήκη.

Ο Θεός υποσχέθηκε χωρίς όρους, να ευλογεί τον Άβραμ. (Γεν 12/1-3), (Γεν 17/1-8).

Ο Άβραμ πίστεψε και του λογαριάστηκε δικαιοσύνη. (Γεν 15/6), (13/18), (14/20).

Ο Θεός έκανε διαθήκη, όταν σαν φωτιά πέρασε ανάμεσα από τα διχοτομημένα ζώα. (Γεν 15/17).

Σημείο διαθήκης ήταν η περιτομή. (Γεν 17/11).

Η Διαθήκη του Σινά.

Στο όρος Σινά, ο Θεός έδωσε στον Μωυσή τα λόγια, τα οποία έγραψε στο βιβλίο της διαθήκης, τα οποία ο λαός υποσχέθηκε να υπακούει. ( Εξ 24/3), (Εξ 34/27). Τώρα η διαθήκη ήτανε υπό όρους. Ο Θεός υποσχέθηκε να τους ευλογεί, μόνο εάν τηρούσαν τις εντολές του. Ενώ στην αντίθετη περίπτωση θα ερχόταν κατάρες επάνω τους. (Δευτ 28/1,15). Και επειδή, ήταν αδύνατο ο λαός να εφαρμόσει όλο τον νόμο, υπήρχαν οι θυσίες των ζώων, όπου με το αίμα τους , ο Ιερέας έκανε εξιλέωση για τις αμαρτίες του λαού.

Η Νέα Διαθήκη.

Ο Θεός υποσχέθηκε την νέα διαθήκη στον εκλεκτό του λαό, με τον προφήτη  Ιερεμία όταν είπε:   Δέστε, έρχονται ημέρες, λέει ο Κύριος, και θα κάνω στον οίκο Ισραήλ, και στον οίκο Ιούδα, μια νέα διαθήκη·όχι σύμφωνα με τη διαθήκη, που έκανα στους πατέρες τους, κατά την ημέρα που τους έπιασα από το χέρι για να τους βγάλω από την Αίγυπτο· επειδή, αυτοί παρέβηκαν τη διαθήκη μου, και εγώ τους αποστράφηκα, λέει ο Κύριος·αλλ’ αυτή θα είναι η διαθήκη, που θα κάνω στον οίκο Ισραήλ: Ύστερα από τις ημέρες εκείνες, λέει ο Κύριος, θα βάλω τον νόμο μου στα ενδόμυχά τους, και θα τον γράψω στις καρδιές τους· και θα είμαι Θεός τους, κι αυτοί θα είναι λαός μου.Και δεν θα διδάσκουν πλέον κάθε ένας τον κοντινό του, και κάθε ένας τον αδελφό του, λέγοντας: Γνωρίστε τον Κύριο· επειδή, όλοι αυτοί θα με γνωρίζουν, από τον πιο μικρό ανάμεσά τους μέχρι τον πιο μεγάλο ανάμεσά τους, λέει ο Κύριος· επειδή, θα συγχωρήσω την ανομία τους, και δεν θα θυμάμαι πλέον την αμαρτία τους. (Ιερ 31/31-35), (Εβρ 10/16,17).

Η νέα διαθήκη, πραγματοποιήθηκε δια της θυσίας του Ιησού, ο οποίος είναι το τέλος του νόμου, (Ρωμ 10/4) Με την θυσία του, έχυσε το πολύτιμο αίμα του, και για τους  Ιουδαίους  και για τους Έλληνες (Ρωμ 1/16), και για όλο τον κόσμο. (Ιν 3/3)